Het ondernemers verbond
Image default
Financieel

Voordelen van online-administratie

Tegenwoordig is het steeds normaler om je eigen online-administratie bij te houden. Waar vroeger alles nog met pen en papier werd gedaan kan nu allemaal online plaats vinden. Daarnaast zien we dat er steeds minder vaak een boekhouder wordt ingeschakeld. Vooral kleine ondernemers en ZZP’ers kiezen sneller om hun eigen online-administratie bij te houden. Dit is ook niet zo gek want het heeft vele voordelen. In deze blog zetten wij alle voordelen voor je op een rijtje. 

Offerte maken 

Wanneer een potentiële klant contact met je op neemt, is het gebruikelijk om een offerte te sturen. In deze offerte beschrijf je de diensten die je gaat uitvoeren voor de klant en geeft je aan hoeveel het gaat kosten. Daarnaast vermeld je gegevens van je eigen bedrijf en dat van de potentiële klant. Je geeft ook aan hoelang de offerte geldig is. Al dit werk kun je makkelijk opstellen met behulp van een online tool. 

De voordelen hiervan zijn dat een online tool overzicht geeft over het offertetraject. Zo heb je concept, verzonden en geaccepteerde offertes in een helder overzicht. Daarnaast kan een klant gemakkelijk akkoord geven door via een link een digitale handtekening te plaatsen. Zodra er akkoord is gegeven kan er een factuur worden aangemaakt. In online tools wordt er vaak automatisch een conceptfactuur gemaakt. Dit scheelt uiteraard veel werk en maakt een offerte maken makkelijk. 

Factuur maken

Nadat je een klus voor een klant hebt uitgevoerd stuur je een factuur op. Deze factuur geeft aan hoeveel de gemaakte kosten zijn en hoeveel de btw is die hier bovenop komt. Daarnaast wordt er vermeld binnen welk termijn de klant moet betalen en hoe er betaald kan worden. Ook het maken van een factuur kan met een online-administratie tool. 

De voordelen van een factuur maken met behulp van een online tool is dat je goed grip hebt over de nog open staande facturen. Bovendien is gebleken dat een online factuur met een betaallink gemiddeld 35% sneller wordt betaald. Klanten kunnen gemakkelijk betalen via iDEAL, creditcard, Apple Pay, Bancontact en meer. Zo is het ook mogelijk om een automatische incasso te doen. 

Met online-administratie heb je dus inzicht in je inkomsten en uitgaven. Zo zie je precies wat je aan welk product verdiend. Krijg inzicht in je eigen administratie en bespaar kosten aan een boekhouder door het zelf bij te houden via een online tool.