Hoe schrijf je een tekst die verkoopt? Dit is waarschijnlijk het eerste wat je jezelf afvraagt wanneer je aan de slag gaat voor de marketing voor je nieuwe bedrijf of product. Teksten zijn naast plaatjes het belangrijkste onderdeel als het aankomt op marketing. De wereld van marketing en alles wat hierbij komt kijken verandert vlug. Hierdoor veranderen de regels op het gebied van copywriting ook steeds. Wij proberen je vandaag wat inzichten en houvast te geven voor wanneer jij aan de slag wilt met het schrijven van marketingteksten. Waarvoor gebruik je marketingteksten?Je kunt eigenlijk beter vragen: waar gebruik je het niet voor? Er zijn wel een aantal specialisaties waarbij er alleen gebruik wordt gemaakt van beeld, maar het zijn er niet veel. Denk aan SEA, SEO, social media marketing of e-mailmarketing. Teksten zijn hierbij onmisbaar. Je kunt wel een beeld laten zien, maar woorden en teksten geven een extra dimensie in het verhaal wat je over wilt brengen. Je gebruikt het als tactiek om de lezer van de tekst te verleiden tot het doen van bijvoorbeeld een aankoop of zich ergens voor in te schrijven. Tip 1: Zorg voor een juiste indeling van de tekstBelangrijk is om altijd gebruik te maken van titels en subtitels. Dit maakt de tekst beter te lezen en zorgt ervoor dat de lezer ook direct weet waar hij of zij moet zijn voor een bepaald onderwerp. Om de leesbaarheid van de tekst nog meer te verbeteren is het van belang om de tekst op te delen in korte alinea’s. Gebruik daarnaast lijstjes en opsommingen voor de afwisseling. Tip 2: Beantwoord deze vragenSchrijf je een tekst waarmee je een bepaald product aan de markt wil brengen? Dan is het belangrijk om na te denken over de volgende vier vragen:
Met het antwoord op deze vragen zorg je voor een goede promotietekst. Tip 3: De eerste 20 woorden zijn het belangrijkstHet begin van je tekst bepaalt of de lezer verder leest of niet. Zorg er dus voor dat je altijd klantgericht schrijft. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een belofte, stelling of resultaat. Een andere optie is om te beginnen met een klantverhaal. Deze kunnen ook erg goed werken. |