Het ondernemers verbond
Image default
Auto's en Motoren

De verschillen tussen elektrische- en brandstof auto’s

Zowel een elektrische auto als een brandstof auto zal je van A naar B brengen. Maar wat zijn nou de grootste verschillen die je zult merken bij het rijden van een elektrische auto? Dat gaan we vertellen in dit artikel om jou te helpen bij de eventuele keuze om over te stappen van je huidige brandstof auto naar een elektrische auto. 

Remmen door energie op te wekken 

Een brandstof auto heeft gewone remschijven die je klemt met het rempedaal. Een elektrische auto doet exact dit, alleen is er nog iets wat de auto kan afremmen. Net zoals bij een brandstof auto kun je op de motor remmen. Alleen bij een elektrische auto heeft het een andere functie. Zo kan de elektromotor in milliseconden de motor en zijn spoelen omzetten naar generator. Zo rem je met de motor en is de handige bijzaak dat je daardoor je accu voor een kleine hoeveelheid weer oplaadt. Zo ben je tijdens het rijden een beetje aan het opladen wat je actieradius weer verhoogt.  

De actieradius 

De actieradius is ook anders bij elektrische auto’s. De actieradius is de hoeveelheid kilometers die je kunt rijden op een volle tank. Bij een elektrische auto is dat dus de hoeveelheid kilometers die je kunt maken op een volle accu. Omdat de accu’s enorm zwaar zijn kan er niet een enorme accu in de auto. Dit resulteert in een lagere actieradius dan bij een brandstof auto. De actieradius van elektrische auto’s zit ongeveer rond de 400 kilometer. De Hyundai Kona electric heeft bijvoorbeeld een actieradius van 484 kilometer per volle accu en de Kia e-Niro heeft een actieradius van 455 kilometer per volle accu. Dit is niet het gemiddelde van 700 kilometer per volle tank bij brandstof auto’s, maar het is genoeg om de algemene ritjes mee te kunnen maken. 

Het vermogen van een elektrische auto 

Omdat elektrische auto’s geen versnellingen hebben is de rijstijl ook heel anders. Wanneer je het gaspedaal in drukt dan ga je tot de auto niet meer kan. Er zitten geen schakelmomenten in en het is dus een stationaire boog van vermogen. Sommige mensen vinden dit super, en de ander vindt het saai. Ga daarom eerst altijd een proefritje maken voordat je een besluit neemt. Daarnaast is de newtonmeter koppel ook veel hoger omdat vermogen per direct beschikbaar is ten alle tijden. Dit maakt de 0 naar 100 van de meeste elektrische auto’s erg snel en in minder dan 6 seconden.