Dankzij de verspreiding van het gebruik van sociale netwerken, openbare blogs en YouTube-kanalen onder netizens, zijn er nu bijna geen mensen meer die niet minstens één mediapersoonlijkheid zouden volgen. De internetgemeenschap had een hefboom nodig om controle te krijgen over degenen die haar leden overtreffen in sociale status en mate van invloed, en zo’n hefboom was de “annuleercultuur”. Je kunt veel annuleren, maar in de mediaruimte hebben ze geleerd mensen en hun autoriteit op te zeggen. Zoals Sedge Beswick, SMM-specialist voor ASOS online store, schrijft in zijn artikel over The Drum: “Het idee van een cultuur van afschaffing is om beroemde individuen of groepen mensen aansprakelijk te stellen voor sociale of politieke misstanden door middel van openbare veroordeling.” Onder “overtredingen” worden zowel onjuiste verklaringen verstaan als handelingen die door de samenleving als afwijkend worden erkend. Mensen steunen de influencer niet meer, schrijven zich af van zijn accounts en boycotten hem. Ze wilden geen afval, zaten zonder klanten: wat is er mis met totaal milieuvriendelijk U kunt een verschillende houding hebben ten opzichte van Greta Thunberg, maar negeert de groeiende wereldwijde vraag naar duurzame goederen en diensten … Het is moeilijk om beroemdheden te noemen wier leven in verschillende periodes niet door dit fenomeen werd beïnvloed. Onder degenen die er ooit aan zijn blootgesteld, zijn de namen van J.K. Rowling, Bill Gates, Donald Trump, Cristiano Ronaldo en vele anderen. In tijden van pandemie en quarantaine, wanneer de psychologische weerstand zijn grens bereikt, zien mensen de reden voor hun mediademonstraties in elke tweede verklaring en gaan in veel gevallen “te ver”. De gevolgen van een annuleringscultuur zijn gemengd. Sommigen blijven doen wat ze van plan waren, zo schrijft The New York Times het volgende: “Ondanks de unanieme menigten die ‘You are Cancelled!’ Roepen, blijft Logan Paul video’s uitbrengen. En Kanye West heeft onlangs een nieuw album uitgebracht … “ Sommige influencers krijgen daarentegen te maken met veel serieuzere reacties. Dit is wat The Drum schrijft over Yasmin Abdel-Magied, presentator en schrijver: “Ze werd uit haar land verdreven na verschillende tweets en Facebook-statussen en door Australische politici beschuldigd van ” racistisch extremisme ” …” Populaire platforms worden soms zelf partij bij conflicten en bevorderen een cultuur van annulering. De belangrijkste taak van een SMM-specialist is om u langer op de site te houden. Algoritmen helpen hier perfect bij, waarbij van tijd tot tijd opmerkingen en verklaringen van de huidige autoriteiten worden weergegeven, die tien jaar geleden niemand aanstootgevend zou hebben geleken. Maar niet nu, wanneer ze actief door een nieuw prisma van waarden worden geleid. Het gedrag van grote bedrijven lijkt misschien nog intrigerender. Zo startte de beruchte Netflix, een paar maanden na de “afzegging” van de Amerikaanse acteur Kevin Hart, aan projecten waarin … hij aanwezig zal zijn. Een onderhoudende mening werd gepubliceerd door The Conversation: “Waarom zou Netflix zichzelf blootstellen aan wijdverbreide kritiek vanwege de samenwerking met een geannuleerde beroemdheid? Omdat ze wisten dat er in bepaalde kringen een publiek zou zijn dat opgewonden was door het feit dat Hart ‘geannuleerd’ was. Netflix gebruikt, net als elk massaplatform, een aanbevelingsalgoritme voor specifieke doelgroepen. Het is geen geheim dat veel mensen graag kijken naar degenen die zijn gecensureerd, dus soms profiteren bedrijven zelfs van een dergelijke samenwerking. Andere merken zijn daarentegen voorzichtig, annuleren contracten en tonen verantwoordelijkheid bij de selectie van vertegenwoordigers en adverteerders om ervoor te zorgen dat zowel de influencer als het merk niet worden “geannuleerd”. De annuleringscultuur is een relatief nieuwe trend in de mediaruimte. Hoewel de doelen van degenen die dit fenomeen promoten onder internetgebruikers tegenstrijdig zijn, evenals de meningen van analisten en psychologen die het bestuderen, wordt deze cultuur snel een van de typische reacties van het publiek.
Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com |
https://webdevelopmentapp.com/nl/about-us.html |